Ny audioguidelösning

Skrivet av Wilhelm Lagercrantz

A visitor engaging in the exhibition with the help of "digital companion"-device.

Besöksupplevelsen hör till kärnverksamheten för museer och audioguider hör till basutbudet som våra besökare förväntar sig att hitta. Trots att inspelade ljudspår är en gammal och väletablerad pedagogisk förmedlingsmetod är det inte helt enkelt att få till en lösning som fungerar bra i längden.

Bakgrund och utmaning

Vi stod inför behovet att se över och förnya audioguide-systemet för våra sju museer och behövde en lösning som både mötte våra specifika behov och samtidigt var framtidssäkrad, kostnadseffektiv och lätt att förvalta. I det här blogginlägget tänkte jag berätta kort om projektet från idé till färdig lösning.

Nuläget var att museerna hade olika system för audioguider. Dessutom löpte kontraktet ut för den leverantör som tillhandahöll audioguider för de flesta av våra museer, och en ny upphandling var därför nödvändig. Det öppnade för att skapa ett mer enhetligt system som kunde fungera för samtliga sju museer inom SHM. Här fanns möjligheter till samordningsvinster på samma sätt som för våra webbplatser som jag skrivit om i tidigare blogginlägg: Ny webbplattform och Ekonomiska museets lanserar ny webb

Vi inledde med att genomföra en förstudie för att förstå alla komponenter som ingår i begreppet ”audioguider.” Det handlar inte bara om innehållet i sig, ljud- och video-filerna, utan om ett helt system för att lagra, förvalta, spela upp och navigera innehållet. En svårighet, upptäckte jag, är att termen audioguide i vardagstal kan hänvisa till någon av de här delarna såväl som till hela systemet:

  • Berättelsen: Ljud- eller videofiler (inklusive teckenspråkstolkade videor).
  • Gränssnittet: Front-end, det användaren möter.
  • Back-end: Där innehåll laddas upp och hanteras av museets personal.
  • Lagring: Kan ske lokalt på enheten, i molnet eller genom en hybridlösning.
  • Hårdvara: Uppspelningen sker antingen via dedikerade enheter för uthyrning eller på besökarens egen mobil, dator eller iPad.

Det var också viktigt att vi kunde fjärrövervaka de uthyrningsenheter som vi erbjuder besökare, något som tidigare hade varit en utmaning.

Workshop och behovsanalys

Som ett första steg organiserade vi workshops med kollegor från våra olika museer. Tillsammans identifierade vi svagheterna med våra befintliga lösningar och sammanställde en lista med önskemål för ett nytt system. Det blev tydligt att vi behövde en lösning som var pålitlig, robust, enkel att administrera och använda samt vara möjlig att använda på besökarnas egna mobiler.

En svårighet var att hitta begränsningarna, i dag är det egentligen inte svårt, rent tekniskt, att bygga in en oändlig mängd funktioner i en audioguide. Det kan dock bli svårt att förvalta en sådan lösning och för många användare kan det också bli svåranvänt. Strategin blev i stället att satsa på en renodlad ljuduppspelnings-app, och se den som en del i ett större ekosystem av lösningar där våra webbplatser och andra appar tillgängliga i den ”digitala följeslagaren” och på webben ingår. Tänk hur det fungerar i din egen mobil, Spotify för ljud och musik, Youtube för film, Twitter för text etc. Mer om det senare.

Efter workshopen påbörjade jag en omvärldsbevakning för att se vilka färdiga lösningar som fanns på marknaden. Det fanns absolut leverantörer som kunde erbjuda intressanta system, men efter att ha utvärderat våra unika behov insåg vi att genom att utveckla vår egen lösning skulle vi kunna skräddarsy systemet till precis vad vi ville ha – flexibilitet, kontroll och sömlös integration mellan alla våra museer. Det betyder inte att andra museer bör dra den slutsatsen. Vissa speciella förutsättningar som gäller för SHM som ligger bakom min slutsats.

Varför en egen lösning?

Det fanns flera skäl till att vi valde att utveckla vår egen lösning. För det första hade vi redan en stark organisation för webbutveckling och förvaltning inom Statens historiska museer och en etablerad samarbetspartner i digitalbyrån Bazooka. Dessutom använder vi WordPress som CMS på alla våra webbar, och vi visste att det inte fanns några viktiga funktioner i back-end som WordPress inte kunde hantera. Kraven på back-end var därmed inte så komplexa enligt min analys.

Redaktörsvy för systemet.

Redaktörsvy för systemet.

Eftersom vi också ville att lösningen skulle fungera på besökarnas egna enheter – något som har blivit alltmer efterfrågat – var en webblösning det mest logiska valet. Genom att utveckla en lösning som fungerar på alla typer av enheter, från mobiler till iPads, kunde vi säkerställa att fler besökare skulle kunna ta del av audioguiden utan att behöva hyra en enhet.

Vi hade också redan avtal med ett företag, Mevida, som hanterar AV-utrustning, inklusive support, installation och inköp till våra utställningar. Så inköp av hårdvara samt support och installation kunde hanteras av det befintliga avtalet. För oss blir det på många sätt en effektivisering med förre avtal och färre leverantörer. Dessutom blir det en och samma kontaktväg för våra medarbetare på museerna när något behöver fixas i utställningar eller besöksentré.

Audioguiden så som den ser ut på mobil och iPad.

Audioguiden så som den ser ut på mobil och iPad.

Responsiv design

En viktig aspekt i utvecklingen av vår egen lösning var att säkerställa att designen var responsiv, vilket innebär att den fungerar lika bra på alla typer av enheter, från små mobilskärmar till större surfplattor och datorer. Layouten och funktionerna är konsekventa för alla museerna, men vi har även gjort det möjligt att anpassa utseendet något för varje museum genom att inkludera deras logotyper och bakgrundsbilder som speglar respektive museums identitet. Strukturen och allt innehåll, inklusive bilder och text är dessutom helt konfigurerbar för varje museum.

Integration med den Digitala följeslagaren

En av de största fördelarna med att utveckla vår egen lösning var möjligheten att kunna integrera webbappen med konceptet Digital följeslagare, som jag tidigare har skrivit om i ett blogginlägg. https://shm.se/blog-article/digital-foljeslagare/

Digital följeslagare är tänkt som en långsiktig lösning som successivt kan byggas ut med fler funktioner och anpassningar beroende på de specifika behoven för varje utställning eller museum. Audioguiden blev därmed en del av denna bredare strategi för att förbättra besökarupplevelsen.

Digital följeslagare.

Digital följeslagare.

Länkar till våra audioguider